nad.bg

Как витамин В и омега-3 могат да предотвратят когнитивен спад

Няколко скорошни проучвания показват, че ефективността на облекчаване на когнитивните дефицити с омега-3 при възрастни хора зависи от нивата на витамин B и омега-3 . Няколко скорошни проучвания показват, че ефективността на облекчаване на когнитивните дефицити  при възрастни хора зависи от нивата на витамин B и омега-3 . Ключови точки:
  • Облекчаването на когнитивния спад може да се случи само при адекватни нива на витамин B и омега-3.

Витамините B6, B9 и B12 разграждат аминокиселината хомоцистеин, което позволява на омега-3 да се включи в мембраните на мозъчните клетки.

С напредване на възрастта мозъците ни прогресивно атрофират (износват се, свиват се, дегенерират), което води до когнитивен спад. Когнитивният спад може да се опише като свързано с възрастта влошаване на способности като учене, памет и решаване на проблеми. Тези когнитивни дефицити могат да прогресират до по-тежки стадии, от леко когнитивно увреждане до болестта на Алцхаймер и други форми на деменция. Когато става въпрос за предотвратяване или забавяне на прогресията на когнитивния спад, много проучвания посочват витамин B и омега-3 полиненаситените мастни киселини като обещаващо решение с едно хранително вещество. Най-добре проучените омега-3 са DHA (докозахексаенова киселина) и EPA (ейкозапентаенова киселина), които се съдържат в рибеното масло. Въпреки това, не винаги има доказателствата на това, че по-възрастните хора с когнитивен дефицит получават ползи от омега-3, а именно DHA и EPA. Има няколко потенциални причини за това, но няколко проучвания, публикувани през последните три месеца, предполагат, че причинитялят са  витамин B и омега-3.  

Омега-3 и витамините от група B се нуждаят един от друг

  След като анализирали резултатите от четиринадесет предишни проучвания (мета-анализ), авторите на доклад в априлския брой на British Journal of Nutrition стигнали до извода, че омега-3 могат да бъдат полезни само за подобряване на когнитивните способности при по-възрастни хора, ако нивата на витамин B са адекватни. Също, в проучване, публикувано в юнския брой на European Journal of Nutrition, van Soest и колеги показаха, че лечението с витамини B9 и B12 подобрява когнитивните способности при възрастни хора, но само ако те имат високи нива на DHA в кръвта. Витамин B и омега 3 Лечението с витамин В подобрява познанието само с високо DHA. Когнитивното представяне не се е подобрило значително (над нулата) с което и да е ниво на EPA в отговор на лечение с B-витамин (тъмно сиво) в сравнение с плацебо (светло сиво). Въпреки това когнитивното представяне е подобрено с високи нива на лечение с DHA и B-витамин. Горните проучвания предполагат, че са необходими адекватни нива както на омега-3, така и на витамини от група В, за да се подобри когнитивната способност при по-възрастните хора. Въпреки това, има една уловка в проучването на von Soest, тъй като участниците са избрани въз основа на високите им нива на хомоцистеин. Хомоцистеинът е непротеинова аминокиселина и междинен метаболит, който може да бъде измерен в нашата кръв. Той се свързва с много заболявания, включително заболявания на нервната система и сърдечно-съдови заболявания. В доклад от майския брой на Journal of Nutrition, Health & Aging, Maltais и колеги показват, че лечението с омега-3 подобрява когнитивните способности само при по-възрастни хора, които имат ниски нива на хомоцистеин.  

Какво общо има хомоцистеинът с витамините от група В и омега-3?

  Витамините B12, B9 и B6 участват в метаболизирането на хомоцистеина, като по този начин намаляват нивата на хомоцистеин. Трябва да се отбележи, че високите нива на хомоцистеин са свързани с повишен риск от деменция. Нещо повече, проучванията показват, че витамините от група В отстраняват мозъчната атрофия и когнитивните дефицити само при индивиди с повишени нива на хомоцистеин (и адекватни омега-3). Следователно, понижаването на нивата на хомоцистеин с витамини от група В изглежда необходимо за получаване на ползите от омега-3. Как работи това? Хомоцистеинът, витамините от група В и омега-3 имат общ клетъчен път. Този път води до синтеза на фосфатидилхолин (PC) – вид мазнини (липид), който е основен компонент на клетъчните мембрани. Нашите клетки, включително мозъчните клетки, са обвити в тези клетъчни мембрани, което потенциално може да промени ефективността на клетката. Без омега-3, PC ще съдържа други мазнини, което вероятно ще доведе до неефективност на мозъчните клетки. Когато нивата на хомоцистеин са ниски, PC е обогатен с омега-3. Въпреки това, когато нивата на хомоцистеин са твърде високи, омега-3 вече не се включват в PC. Витамини от група B и омега 3 Взаимодействие между омега-3, витамини от група В и хомоцистеин. Витамин B12, B9 и B6 подпомагат превръщането на хомоцистеина в аминокиселините метионин и цистеин, което позволява синтеза на фосфатидилхолин (PC), богат на омега-3. Когато нивата на хомоцистеин са твърде високи, синтезът на обогатен с омега-3 мастни киселини PC се блокира. Въпреки, че ролята на обогатения с омега-3 PC е неизвестна, може да са необходими достатъчни нива за оптимална мозъчна функция. Проучванията показват, че високите нива на обогатен с DHA PC са свързани с намален риск от болестта на Алцхаймер и когнитивно увреждане. Освен това, пациенти с болест на Алцхаймер и когнитивно увреждане показват селективно изчерпване на обогатен с DHA PC.  

Кои омега-3 са най-добри за предотвратяване на когнитивен спад?

  Стареенето е свързано с намалени мозъчни омега-3, а лошият статус на омега-3 многократно е бил свързван с когнитивен спад. Някои проучвания показват, че лечението с омега-3 може да подобри когнитивната функция, да забави темповете на когнитивен спад и да намали риска от развитие на деменция. Въпреки това, не всички клинични проучвания последователно показват, че омега-3 облекчават когнитивните дефицити. Изследванията, споменати по-горе, извадиха на светло важността на витамините от група В, но има ли значение и типът омега-3? DHA изглежда важен за познанието, тъй като регулира генерирането на нови неврони и техните връзки, модулирайки сигнализирането между тях. Скорошно проучване показа, че по-високите нива на DHA забавят когнитивния спад при пациенти с болестта на Алцхаймер. Както бе споменато по-горе, обогатеният с DHA компютър може да стимулира ползите от омега-3. В допълнение, констатациите на van Soest и колеги предполагат, че DHA е по-важна от EPA, когато става въпрос за подобряване на когнитивните способности при възрастни хора. Следователно, като цяло изглежда, че DHA е по-добра за предотвратяване на когнитивен спад от EPA, но са необходими повече проучвания, сравняващи двете.  
Добавяне на Омега-3 и витамини от група В
  Проучванията, обобщени тук, се фокусират върху специфичен път, който изисква по-нататъшно изследване. Известно е, че омега-3 имат противовъзпалителни и антиоксидантни ефекти, които може да не зависят от този път и въпреки това забавят процеса на стареене. Въпреки това връзката между омега-3 и когнитивния спад не може да бъде пренебрегната и сега изглежда, че витамините от група В играят ключова роля за тяхната ефективност. По-основни изследвания, заедно с клинични проучвания, предназначени да изследват синергичния ефект на омега-3 и витамините от група В върху когнитивните способности при по-възрастни хора с ниски спрямо високи нива на хомоцистеин, ще подкрепят уместността на този път и неговата роля в когнитивния упадък. Точната дозировка на EPA, DHA и витамини от група B, необходими за подобряване на когнитивните способности, все още трябва да бъде разработена и вероятно зависи от етапа на когнитивното увреждане. Между трите най-нови споменати проучвания дозировката на DHA варира от 400 mg до 1700 mg, EPA от 112,5 до 600 mg, фолиева киселина (синтетичен B9)/фолат (естествен B9) от 400 до 1000 µg, витамин B12 от 3 до 500 µg и витамин B6 от 1 до 20 mg. Някои от тези проучвания са използвали формулировки, съдържащи други съставки като 15 µg витамин D. Така, ако преминем към най-високите дози, 1700 mg DHA, 600 mg EPA, 0,5 mg витамин B12, 1 mg витамин B9 и 20 mg витамин B6 може да помогне за подобряване на когнитивните способности.  
Източник:
Fairbairn P, Dyall SC, Tsofliou F. Ефектите на мулти-хранителни формули, съдържащи комбинация от омега-3 полиненаситени мастни киселини и витамини от група В върху познанието при по-възрастните: систематичен преглед и мета-анализ. Br J Nutr. 2022 април 27:1-42. doi: 10.1017/S0007114522001283. Epub преди печат. PMID: 35473808. van Soest APM, van de Rest O, Witkamp RF, Cederholm T, de Groot LCPGM. Състоянието на DHA влияе върху ефектите от добавянето на B-витамин върху когнитивното стареене: пост-хок анализ на B-доказателственото проучване. Eur J Nutr. 15 юни 2022 г. doi: 10.1007/s00394-022-02924-w. Epub преди печат. PMID: 35704085.
Още източници:
Maltais M, de Souto Barreto P, Bowman GL, Smith AD, Cantet C, Andrieu S, Rolland Y. Омега-3 добавка за предотвратяване на когнитивен спад при по-възрастни възрастни: зависи ли от нивата на хомоцистеин? J Nutr Здраве Стареене. 2022; 26 (6): 615-620. doi: 10.1007/s12603-022-1809-5. PMID: 35718871. Smith AD, Jernerén F, Refsum H. ω-3 мастни киселини и техните взаимодействия. Am J Clin Nutr. 6 април 2021 г.; 113 (4): 775-778. doi: 10.1093/ajcn/nqab013. PMID: 33711096. Mora I, Arola L, Caimari A, Escoté X, Puiggros F. Структурирани дълговерижни омега-3 мастни киселини за подобряване на когнитивната функция по време на стареене. Int J Mol Sci. 23 март 2022 г.; 23 (7): 3472. doi: 10.3390/ijms23073472. PMID: 35408832; PMCID: PMC8998232.